tsík sanya 2011.05.20. 13:00

Interjú Rippl Renátával, a Csúnya királyfi... alkotójával

Rippl Renáta
 
Első könyvedben egy Benedek Elek mesét illusztrálsz, emlékszel még arra a pillanatra, amikor megszületett benned a könyv ötlete?
 
Az eredeti verzió egy Benedek Elek pályázatra készült, ezért az első lépés a történetválasztás volt. A nagyobbik lányom épp királykisasszonyos korszakát élte, csak szoknyában volt hajlandó megjelenni az óvodában és napi szinten mentek a szép vagyok/nem vagyok szép, lányos ruha/nem lányos ruha, csúnya fiúk/még csúnyább fiúk szócsaták... azt hiszem nem kell magyarázni miért esett erre a mesére a választásom, melynek A csúnya királyfi és a szép királykisasszony a címe. Pontos születési adatokra már nem emlékszem, csak arra az ötletre, hogy egy nézőpontból, az egész könyvön végigfutó „padlócsíkon” szeretném felvonultatni a történetet.
 
Asztal, lámpa, rajzok, ceruzák
 
Pontosan milyen technikákkal dolgoztál?
 

Leginkább kollázst alkalmaztam, majd ezt festettem, színeztem, finomítottam. Egységes homogén háttérként félfamentes rajzlapot használtam. Mivel az eredeti képek más formátumban készültek, mint a Csimota Tolerancia-sorozatának kötetei, icipicit számítógéppel is bele kellett nyúlni a rajzokba. A figurákat mindig pauszpapíron tervezem meg, majd ezeket a rajzokat használom arra is, hogy átvigyem a formákat a színes papírokra.

Vázlatok
Miért döntöttél ezek mellett?
 
Nagyon szeretek „pepecselni” és bár lassan haladok, nagy kedvvel vágok ki körömollóval, hangyabokányi ficniket (fecniket a szerk.), amiket a nem létező körömhegyemmel kell a helyükre varázsolni. Szeretem tologatni a papírdarabkákat, próbálgatni, hogy a kis virágos papírruha áll jobban a figurának vagy netán a kockás. Ez biztosan az eredeti textil-öltözéktervező végzettségemből fakad.
 
Hogyan kerültél kapcsolatba a Csimota Kiadóval?
 
Körülbelül egy éve vettem egy nagy levegőt és elküldtem a könyvtervet Dórának. Nagyon megörültem a gyors és pozitív válasznak, habár még rághattam a körmömet egy ideig, mert 2010-re már megvoltak a tervezett kiadványaik, ezért azt kérte Dóra térjünk vissza a részletekre később.
 
Milyennek ítéled meg a közös munkát?
 
Nagyon pozitív és érdekes volt az együttműködés, már csak azért is, mert a nyomdai próbaanyag ellenőrzésekor találkoztam és beszéltem először személyesen Dórával és Zsuzsával. Addig kizárólag e-mailben kommunikáltunk. Izgultam is mikor becsöngettem a kiadóba, és izgulok most is, hogy milyen lesz a kész könyv, amit eddig csak én láttam a nyomdában.
 
Színegyeztetés
 
Azt szokták mondani, hogy az illusztrátorok gyakran magukat festik meg, mit gondolsz erről?
 
Igen, szokták azt is mondani, hogy a kutyák is mindig hasonlítanak a gazdijukra...de mivel én elég magas és vékony vagyok, sőt még a hajam is inkább rövid, mint hosszú, ezekre a kerek, törpeszerű, rövidlábú figurákra nem igazán lehet azt mondani, hogy a magam képére formáltam őket. Ennek ellenére sokan mondják, hogy egy az egybe magamat rajzolom...
 
Mi a véleményed a mai magyar gyerekkönyvekről?
 
Egyre több a színvonalas kiadvány, tele szebbnél szebb illusztrációkkal. Én nagy felvásárló vagyok mert szinte mindent megveszek, ami tetszik, függetlenül attól, hogy milyen korosztálynak készült hiszen jól elvan a könyv egy dobozban, amíg a lányaim akkorák nem lesznek, hogy megkaphassák ajándékba. Ennek ellenére van, hogy egy kiadvánnyal, ami nekem nagyon tetszik, nem igazán tudnak mit kezdeni a gyerekeim.
 
Vannak már újabb könyv ötleteid?
 
Ötletek mindig vannak, csak valahogy azt kellene kitalálni miként lehetne alvás nélkül élni... Most egy Ausztráliában élő magyar pszichológus lány történeteihez készítek vázlatokat, remélem egyszer erről a közös munkáról is beszámolhatok.
 
A borító
 
Gyerekeknek, vagy felnőtteknek egyszerűbb festeni?
 
Felnőtt irodalmat nem illusztráltam még. Gyerekeknek szerintem azt gondolhatnánk, hogy könnyű cukiságokat rajzolgatni, de talán az a legnehezebb, hogy az ember megtaláljon egy egészséges középutat.
 
Legközelebb hol és mikor láthatják az érdeklődők a munkáidat?
 
Erre most nem tudok konkrétummal válaszolni, de remélem, nemsokára újra megnyílik egy Illusztrátor Pajtások kiállítás, amin a pajtikon kívül az én munkáim is láthatóak lesznek.

 

Az alkotó CV-je, illetve honlapja.

 

SZERETNÉD

 

ha már most a kezedben lenne a könyv? Sajnos erre csak az Ünnepi Könyvhéten lesz alkalmad, de addig is kitaláltunk valamit. Ez nem más, mint a sorszámozott, névre szóló dedikáció. A Csimota Ünnepi Könyvhétre megjelenő könyvei közül (A csúnya királyfi és a szép királykisasszony, Pont, Görbe, Egyenes, Valentin) megvásárolhatod az első 100 sorszámozott példány egyikét, vagy akár többet is.

A dolog igen egyszerű, 2011. május 30. 12:00 után küldj egy levelet a sanya@csimota.hu címre (a könyv címével és azzal a névvel, amire szeretnéd a dedikációt) és érkezési sorrendben felkerülsz a TOP 100-as listákra, a lista a Csimota Blogján is fent lesz.

Címkék:rippl renáta ükh 2011 3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csimota.blog.hu/api/trackback/id/tr402912540

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gabi, a Kör-Kötő-kör-ből 2011.06.15. 10:18:08

Szép könyvecske lett... mi is szeretjük ezt a mesét. De...

Vajon miért lett szemüveges a Csúnya királyfi? Én szemüveggel éltem a gyerekkoromot is, tudom milyen... lehet, hogy ezt legközelebb ki lehetne hagyni a "csúnya" ember attribútumai közül? Én nagyon szeretném.

Amúgy ez tényleg nagyon kényes téma, nem könnyű alakot adni neki. Szeplős, vöröshajű, erős testalkatú, kerekes székben, szemüveggel... mindez lehet nagyon szép.

Milyen lenne a csúnya? Nem igazán tudom...

Kedves Renáta! Ez a Csúnya királyfi miért pont ilyen lett?

Rippl Renáta 2011.06.15. 15:02:42

Kedves Gabi!

Szinte meg is adtad a választ a kérdésedre.
Én is úgy gondolom, hogy minden olyan külső jegy lehet szép ami nem szokványos, nem szabályos, esetleg nem hétköznapi...Én is hordtam szemüveget gyerekkoromban, nem fűznek hozzá se rossz, se jó emlékek, igaz nem is csúfoltak szerencsére.
Mindkét terhességem alatt arra gondoltam mennyire egy szeretnék vörös hajú és szeplős kislányt, pedig erre genetikailag 0% esélyem van...ennek ellenére Bori lányom kifejezetten vöröses hajjal jött világra, csak legnagyobb bánatomra ezt a babahaját hamar elhullatta :-)

Visszatérve, én arra gondoltam a királyfi tervezésénél, hogy olyan jegyeket aggatok rá amikkel minden gyermek találkozhat a társai között (szemüveges, kövérkés, szeplős, kusza fogú...) és pont a királyfi úgymond CSÚNYA jegyeinek a számbavételével lehet közösen megbeszélni, hogy ettől nem is igazán csúnya se a királyfi se senki más...

Szerintem a gyerekek körében sokszor kicsúfolt "csúnyaságokkal" felruházott, kedves és szerethető királyfi megismertetésével fel lehet feloldani a külsőségekkel kapcsolatos tévhiteket, és rosszindulatú megnyilvánulásokat.

Remélem válaszomból kitűnik, hogy én a királyfit abszolút szépnek látom :-)

Üdvözlettel:
Királylány

Gabi, a Kör-Kötő-kör-ből 2011.06.24. 13:59:50

Kedves Királylány!

Köszönöm válaszod!

Legyen igaz: ha kevesebb szemüveges, duci, görbe lábú gyerkőcöt fognak csúfolni a könyv olvasói, szép misszió volt.
süti beállítások módosítása