tsík sanya 2011.04.17. 23:10

Bologna 2011 (Both Gabi)

Both Gabi
 
Immár 48. alkalommal rendezték meg a Bolognai Nemzetközi Gyermekkönyv- és Illusztrációs Vásárt, ha jól tudom, most voltál kint először, milyen tapasztalatokkal tértél haza?
 
A legfőbb tapasztalat az volt, hogy nincs okunk szégyenkezni, mert valóban vannak világszínvonalú gyerekkönyveink. Amúgy rendkívül izgatott voltam Bolognában, alig akartam elhinni, hogy ezt a rengeteg embert a gyerekkönyvek mozgatják. Frankfurtban voltam már, ahhoz képest ez nem olyan nagy vásár, de mégis meglepett… Láttam azt is, hogy valóban üzletté válhat a gyerekkönyvpiac. Nálunk, néhány példa kivételével, még inkább csak befektetnek a megszállott és elkötelezett kiadók. Ott sok olyannal találkoztam, ahol az évtizedes munka és a hagyományok okán látszott a megjelenésen és a könyveken is a szakértelem és az üzlet szerencsés találkozása. Természetesen ott is sok olyan standot láttam, ahová nem volt kedvem belépni, mert igénytelen könyveket állítottak ki, de az a pavilon, ahol a magyarok kaptak helyet, és a mellette lévő is, többnyire nagyon színvonalas kiadványokat kínált. A nemzetközi gyerekkönyvpiac változásaiban sajnos nem vagyok naprakész, de néhány kedvenc kiadót így is ismertem, a franciák és a katalánok nagy hatást tettek rám, ahogy a skandinávok munkája is lenyűgözött. Én elfogultan szeretem az olykor kissé bumfordi német gyerekkönyveket is, nagyon tetszett a bátorság, ahogyan a tabutémákat kezelték, találtam olyan kötetet is náluk, ami a holokausztot mutatta be a gyerekek számára.
 
A nagy tömegben mennyire látszottak a magyar kiadók?
 
Viszonylag sok időt töltöttem a magyar standon, ott készítettem az interjúkat, ott pihentem ki a hihetetlenül színes kínálat okozta fáradtságot. Néhány olyan pillanatnak is tanúja lehettem, amikor egy-egy külföldi kiadó konkrétan érdeklődött a magyar könyvek iránt. Sokan megálltak, sok embernek tetszett a stand maga, legtöbbször épp a Csimota polcán találtak érdekességeket a kiadók, ami nem csoda, hiszen ez a műhely követi leginkább a külföldi trendet, de a Naphegy könyvtervét vagy a Pagony termékeit is forgatták a látogatók. Úgy gondolom, nem beszélhetünk egységes magyar arculatról, hiszen a standon eléggé különböző grafikai világok jelentek meg, mégis jó volt látni, hogy a magyar stand úgy, ahogy van, nagyon komplett módon leképezte a világtrendet. Ebből a szempontból nincs szégyellnivalónk. A magas színvonalú könyveink a világ élvonalába tartoznak, és az „átlagos” gyerekkönyvek sem rosszabbak, mint a „világátlagé”. Nánási Yvette-nek elévülhetetlenek az érdemei az idei bolognai megjelenésünkben: a magyar gyerekkönyvek végre méltó kiállítási formát kaptak! A MGYKE valóban nagyszerű munkát végez, nagy tisztelettel és elismeréssel figyelem ezt az erőfeszítést, és úgy látom, hogy végre a kiadók is fontosnak tartják a szoros együttműködést!
 
 
A Csimota Kiadó könyvei
 
Hogy nézett ki egy átlagos napod a vásáron?
 
Korán kimentünk, és többnyire zárásig maradtunk. A királyi többes Balázs Eszter Annára utal, a Prae.hu gyerekrovatának vezetőjével utaztunk és laktunk. Az első napon volt három-négy fontos szakmai program, beszélgetés, kiállítás, díjátadás, azokra elmentem, de utána már csak megrészegülten jártam a standokat, jegyzeteltem, fotóztam, elraktároztam mindent, amit fontosnak találtam abban a pillanatban. A befogadást sajnos súlyosan korlátozta a hatalmas kínálat. Olykor jobban esett csukott szemmel elképzelni egy könyvet, mint kinyitni az éppen előttem lévőt.
 
Balázs Eszter és Both Gabi
 
Lehet-e látni valamilyen elmozdulást a korábbi évek gyerekkönyves trendjeihez képest?
 
Két furcsa szempontot figyeltem meg, vannak a gyerekközpontú gyerekkönyvek, amelyek kiadói számára fontos, hogy a befogadó közeg problémáira, kérdéseire válaszoljanak képekkel és szövegekkel, és vannak a mélyebb tartalmú, nem ennyire konkrét és olykor talán gyerekeknek nem is ajánlható könyvek, ilyen volt számomra az idei nagydíjas Shaun Tan vagy az Opera Prima díjas Ghislaine Herbéra munkája. Amellett, hogy elismerem a művészetüket, nem szeretném az ő képeikkel terhelni a saját gyerekeimet.

A tavalyi frankfurti „felnőttvásáron” az e-book volt az egyik legnagyobb sztár, a gyerekkönyveknél is tapasztalható ez a tendencia?
 
Talán volt egy olyan pavilon is, ahol ilyeneket lehetett látni, mi néhány kivételtől eltekintve egyáltalán nem észleltük, hogy az idén nagy szerepet kaptak volna a vásáron az e-könyvek. Állítólag az amerikaiak kezdték el erőteljesen bevezetni a piacra az e-gyerekkönyveket, de már „nagyon megbánták”…
 
Both Gabi a meseutca.hu főszerkesztője, további bolognai képek a meseutca.hu oldalon.

Címkék:both gabi bologna 2011 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csimota.blog.hu/api/trackback/id/tr412828098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása